top of page

Fortjener du Ä nÄ mÄlet ditt?



Flere av dem jeg har coachet vet at de ikke vil vĂŠre der de er i dag, men de vet ikke helt hvor de vil. đŸ€·â€â™€ïž


Dette er noe vi alle kan kjenne oss igjen i til tider.


I slike situasjoner kan det vĂŠre virkelig utfordrende Ă„ sette mĂ„l. 🎯


Årsaker til at det kan vĂŠre utfordrende Ă„ se hvor du vil og sette deg mĂ„l kan vĂŠre at:


  • Du tenker at du ikke burde/fortjener Ă„ nĂ„ mĂ„let.

  • Du fokuserer mer pĂ„ fortiden enn nĂ„tid og fremtiden.

  • Du blir skremt av det som mĂ„ presteres og mulige konsekvenser.

  • Du tenker det blir en hĂžy pris Ă„ betale.

  • Du tror det er umulig.

  • Du er vant til Ă„ tenke pĂ„ hva andre vil ha istedenfor det du vil ha.

  • Du har et metaprogram - motivasjonsretning – komme bort fra det som ikke er bra – unngĂ„ skuffelse, risiko, mulige uhell, og er derfor ikke trent til Ă„ fokusere pĂ„ det du vil.



Coaching handler mye om bevisstgjÞring. Vi har 20% fokus pÄ hvorfor/Ärsak/nÄ-situasjon og 80% fokus pÄ hvordan/lÞsning/mÄl.


NÄr vi gjennom kartlegging og bevisstgjÞring nÊrmer oss noe som kan bli et mÄl, kan det testes ut med bevisstgjÞrende spÞrsmÄl.


NĂ„r jeg setter i gang med slike spĂžrsmĂ„l blir det mye tenking hos coachee... đŸ€—


  • Hva spesifikt Ăžnsker du?

  • Hva er mĂ„let ditt?

  • Hvordan vet du at du ikke allerede har det?

  • Hvor er du nĂ„ i forhold til mĂ„let?

  • Hvordan vil du vite at du har oppnĂ„dd mĂ„let,

  • Hva er beviset ditt?

  • Hva er sĂŠrskilt viktig for deg med mĂ„let?

  • Hva er Ă„rsaken til at det er viktig for deg?

  • Hva vil det gi deg Ă„ oppnĂ„ mĂ„let?

  • Hvordan vil resultatet pĂ„virke deg, dine nĂŠrmeste, dine omgivelser?

  • Hva kreves for Ă„ nĂ„ mĂ„let?

  • Hvilke ressurser har du nĂ„?

  • Hvilke andre ressurser har du behov for?

  • Har du gjort det fĂžr?

  • Kjenner du andre som har oppnĂ„dd dette mĂ„let? (hvordan kan du bruke samme modell)

  • Hva er Ă„rsaken til at du ikke har oppnĂ„dd det fĂžr?

  • Hva kan hindre deg?

  • Hva er det beste som kan skje?

  • Hva er det verste som kan skje?

  • Hva vil skje dersom du oppnĂ„r mĂ„let?

  • Hva vil skje dersom du ikke oppnĂ„r mĂ„let?

  • Hva vil ikke skje dersom du ikke oppnĂ„r mĂ„let?

  • Hvilke lĂžsninger har du for Ă„ oppnĂ„ mĂ„let?

  • Hva mĂ„ du tro pĂ„, vĂŠre overbevist om for Ă„ nĂ„ mĂ„let?

  • Hvilke handlinger velger du for Ă„ oppnĂ„ mĂ„let?

  • Hva skal til for at du forplikter deg til Ă„ starte nĂ„?

  • Hva er det fĂžrste du velger Ă„ gjĂžre nĂ„?



MĂ„lene dine mĂ„ vĂŠre i samsvar med verdiene dine. Verdier motiverer deg til handling! Bak enhver handling du gjĂžr er det en strategi, bevisst eller ubevisst. Endrer du strategi endrer du resultat. ⭐



✅ Og nĂ„r du har satt deg mĂ„l, gjerne ved bruk av SMART-modellen, samt Ăžkologisjekket det og formulert det positivt, er det klart at du fortjener Ă„ nĂ„ det!Â đŸ€—



Masse lykke til med Ă„ sette mĂ„l for 2024 og videre fremover! 😊

Comments


bottom of page