top of page

Skrivekurs med tekstdoktor Christine Calvert

Oppdatert: 14. jun. 2021


Skriv så det selger

Markedsføringsforeningen i Kristiansand tilbyr gode kurs og seminarer. I dag var jeg på et slikt kurs.

I går kveld, i aller siste liten, meldte jeg meg på dette skrivekurset som skulle avholdes i dag. Jeg hadde besluttet ikke å delta på dette fordi jeg har vært på så mange slike kurs, og det er jo de samme tinga som går igjen, og jeg blir jo ikke bedre til å skrive av å gå på et kurs til. Jeg blir bedre til å skrive av å lære av de feila som ikke gir meg gode resultater. Men så tenkte jeg meg om en gang til, og fant ut at jeg har jo ikke truffet selveste og eneste tekstdoktor Christine Calvert. Det kan jo være at akkurat hun har noen ting å komme med som jeg ikke har hørt før, og som smetter inn i hodet mitt og bare tryller ut noen gode tekster...etterhvert.

Og så skal det også informeres om at Monica - min bedre halvdel i podcasten "God Nok" også hadde meldt seg på og gledet seg. Det betyr masse for meg å gjøre ting sammen med andre altså. Det er masse lærdom i det å prate om kurset i etterkant.

Så hva inneholdt kurset?

Det startet med en innføring i hvorfor merkevarebygging er viktig.

Og videre agendaen var:

To modeller du må kjenne til:

  • UPS - Unique Selling Proposition

  • Å vekke oppmerksomhet

  • AIDA - Attention, Interest, Desire, Action

  • AISAS - Attention, Interest Search, Action, Share

Persona

  • Hvem er personen din? Den du kommuniserer til og med?

Stil og stemme

  • Hvem vil du bli oppfattet som? Seriøs? Humoristisk? Lett? Faglig?

Skrivetips

  • Skriv enkelt, klart og tydelig

  • Kom fort til poenget

  • Skriv korrekt.

  • Skriv til én person

  • Rediger

Overskrifter

  • Her fikk vi servert veldig mange bra tips til hva som fungerer.

Sjekkliste

....vi fikk en fin sjekkliste også ja, og ja jeg har nesten fulgt den før jeg trykket publiser på dette blogginnlegget 😅

Andre ting:

Vi liker ekte bilde - Ikke stock photos

Verd å merke seg: Listicles - Det er kombinasjon av lister og articles. Vi elsker visst sånnt.

3, 7 og 10 er visst gode tall å benytte seg av i tekster.

Kommaregler - Lær deg kommaregler! I hvert fall de seks viktigste. (Jeg måtte slå opp disse reglene og repetere i dag.)

Og og å - Ja, lær deg disse også...

Fy søren så mye vi bare må kunne. Trodde det meste satt fra grunnskolen, men neida. Vi glemmer ting når vi ikke har fokus på det. Godt med litt repetisjon.

Så hva skal jeg bruke all denne lærdommen på?

Jo, jeg skal ha alt dette i bakhodet når jeg skriver tekster generelt. Spesielt når jeg skal utarbeide markedsmateriell i Toolsinvent, Modige Tanker og tekster på bloggen God Nok Pod. Dette kurset var ikke forgjeves. Skapte litt merarbeid i form av at jeg må gå gjennom tekster på hjemmesider på nytt, men det er jo bare positivt. Jeg lærte noe nytt, traff enda et hyggelig menneske, og jeg kan anbefale alle å lytte til denne tekstdoktoren for hun har virkelig masse bra på hjertet.

Christine hadde også en artig konkurranse underveis, og ingen andre enn Monica stakk av med seieren. Premien var en signert bok (av Christine selv) hvor det står sort på hvitt at Monica er "den mest intelligente på kurset". Det var gøy!

I invitasjonen til kurset skriver Markeds føringsforeningen i Kristiansand dette om tekstdoktoren:

Christine Calvert er Norges eneste tekstdoktor. Hennes energi (og gullsko!) på scenen er velkjent, og hun får uten unntak gode tilbakemeldinger. Hun leverer skreddersydde foredrag og kurs, noe som både gir inspirasjon og nyttige verktøy. Christine har jobbet med skriving og kommunikasjon i 30 år – som tekstforfatter, global webredaktør, kursholder og høyskolelektor. Hun har blitt kåret til “Årets kursholder” av Confex og har fått høyest skår av samtlige foredragsholdere på flere konferanser, bl.a. Best i Tekst i 2019. Tekstdoktoren elsker godt språk og sitter i juryen på NTBs språkpris. Hun har skrevet bøkene Skriv så det selger og Skriv for nettet – kort og godt.

Følg tekstdoktoren Christine Clavert på Instagram her.

Hjemmeside har hun også her.


bottom of page